דילוג לתוכן העיקרי
אחמד מנאסרה. התמונה באדיבות המשפחה
תפריט
נושאים

חיילים ירו לעבר מכונית משפחתית שעצרה בכביש, פצעו את הנהג והרגו אדם שניסה לסייע למשפחה

אחמד מנאסרה. התמונה באדיבות המשפחה

ביום רביעי, 20.3.19, בסביבות השעה 21:00, נסעו ארבעת בני משפחת ר'יאדה – מייסאא, בת 34, עלאא, בן 38, רַצָּף בעל היתר עבודה בישראל, ושתי בנותיהם, בנות 5 ו-8, מביקור משפחתי בכפר אירטאס לביתם בעיירה נחאלין שממערב לבית לחם. במהלך הנסיעה התגלע סכסוך בין עלאא ר'יאדה לבין נהג אחר בכביש. כאשר הגיעו למחסום נשאש/אפרת צפון שמדרום-מערב לעיירה אל-ח'דר, שהיה פתוח באותה עת, עצר ר'יאדה את הרכב במרחק של כחמישים מטרים ממגדל תצפית מאוייש. הוא יצא מהמכונית כדי להתעמת עם הנהג השני, אך זה עקף אותו והמשיך בנסיעה, ואז החיילים שבמגדל ירו בר'יאדה ופצעו אותו בבטנו.

באותה עת הגיעה למחסום מכונית אחרת שבה נסעו ארבעה חברים שחזרו מחתונה בבית לחם. נוסעי המכונית ראו את מייסאא קוראת לעזרה ויצאו ממכוניתם כדי לסייע לה ולבעלה. שלושה מהם העבירו את עלאא לרכבם ופינו אותו לבית חולים אל-ימאמה באל-ח'דר. בתיעוד וידיאו ממצלמות האבטחה בבית החולים, שפורסם ברשתות החברתיות, נראים השלושה כשהם מגיעים לבית החולים ומוציאים פצוע מרכבם. הצעיר הרביעי, אחמד מנאסרה, בן 22, נכנס לרכבה של משפחת ר'יאדה כדי לעזור למייסאא ולבנותיה.

בעדות שמסרה מייסא ר'יאדה ב-21.3.19 לתחקירן בצלם מוסא אבו השהש היא סיפרה מה אירע אחרי הירי הראשון:

בעלי נשען על המכונית. מהמקום שלי בתוך האוטו שמעתי אותו אומר שהוא נפצע. יצאתי מהר מהמכונית והתחלתי לצעוק ולקרוא לעזרה. הגיע ג'יפ וירדו ממנו ארבעה בחורים. שלושה מהם עזרו לבעלי, לקחו אותו מהר למכונית שלהם ועזבו את המקום. הבחור הרביעי ניגש למכונית שלנו וניסה להתניע אותה כדי להרחיק אותה מהמקום. באותו רגע שוב נורתה אש חיה, בזמן שאני, שתי הבנות שלי והבחור היינו בתוכה. הבחור ניסה להתניע את המכונית, ואחרי שלא הצליח, ירד ממנה. ברגע שהוא יצא מהמכונית, נורתה אש פעם נוספת. הייתי מבולבלת ומבוהלת מאוד. בכיתי. גם שתי הילדות שלי התחילו לצעוק, ואחת מהן הקיאה. לא ידעתי מה לעשות ולא הבנתי מה קורה סביבי. ניסיתי להרגיע את הבנות שלי. התקשרתי לאבא שלי ולגיסי והם הגיעו כעבור 20 דקות. בינתיים הגיע קצין ששאל אותי מה אני עושה שם ואמר לי לנשום ולא לפחד.

כשאבא שלי הגיע הוא לקח אותי ואת הבנות באוטו שלו ונסענו לבית החולים אל-ימאמה, שאליו פינו את בעלי. בכניסה לבית החולים שמעתי מישהו אומר שיש שהיד וחשבתי שהוא מתכוון לבעלי, אבל אחד האחים הרגיע אותי ואמר לי שהכוונה למישהו אחר שנמצא בבית חולים אל-חוסיין בבית ג'אלא. האח הרגיע אותי וניסה להרגיע את הבנות שלי ונישק אותן. חיכיתי בבית החולים כשאני מתקשה להאמין למה שקורה. בעלי עבר ניתוח שנמשך בערך 6 שעות. לא ידעתי מה מצבו, וכולם ניסו להרגיע אותי. חזרתי לבית ההורים שלי מותשת, מפוחדת ומודאגת. נודע לי מהמשפחה שלי שהאיש שניסה לעזור בהתנעת האוטו נפל שהיד, וכי שמו אחמד מנאסרה מהעיירה ואדי פוכין.

זירת האירוע. מכוניתה של משפחת ר'יאדה עברה בשער ועצרה אחרי קוביות הבטון שבצד ימין. צילום: מוסא אבו השהש, 25.3.19

בעדות שמסר ב-25.3.19 לתחקירן בצלם מוסא אבו השהש סיפר ע., אחד מארבעת הצעירים, מה אירע במחסום:

בסביבות השעה 21:00 הגענו לצומת נשאש. ו.מ. נהג, אני ישבתי במושב האחורי ולידי ישב אחמד מנאסרה. הכביש היה ריק. כשהגענו למרחק של בערך 50 מטר מהצומת, ראינו אישה רצה לכיוון המכונית שלנו, צועקת ובוכה. לא הבנו מה קורה. שמענו את האישה אומרת שבעלה נפצע. כולנו קפצנו מהמכונית ורצנו אחריה למכונית מסוג גולף שעמדה בכביש. ראינו גבר נשען על החלק האחורי של המכונית, שם את היד על הבטן ואומר "הבנות שלי, הבנות שלי". ו.מ. ואני עזרנו לו מיד ללכת לרכב שלנו, כשהוא נשען על הכתף של ו.מ. האיש לא דימם, ואנחנו לא ידענו מה אופי הפציעה שלו. אני זוכר שאחרי שהעברנו את הפצוע למכונית שלנו שמעתי ירי. בהתחלה היו אולי שתי יריות, ואחר כך עוד כמה יריות. לא קלטתי מה קורה ומי יורה ועל מי. באותו זמן, ו.מ. התניע מהר את האוטו ונסע במהירות לבית החולים אל-ימאמה שנמצא קרוב. בדרך האיש המשיך לומר "הבנות שלי, הבנות שלי". באמצע הדרך הקול שלו נחלש והוא הפסיק לדבר. הגענו איתו לבית החולים ואז ו.מ. החליט לחזור למקום האירוע כדי לחפש את אחמד.

כעבור 15 דקות, כשהייתי בכניסה לבית החולים אל-ימאמה, ו.מ. הגיע לקחת אותי. הוא היה נרגש מאוד ואמר לי שאחמד מנאסרה נפצע ופינו אותו לבית חולים אל-חוסיין בבית ג'אלא. כמה דקות אחרי שהגענו לשם הכריזו הרופאים שאחמד נפטר. הייתי בהלם. הבנתי אז שהירי שאני שמעתי היה מכוון בעצם לאחמד.

מ.כ. הגיע למקום יחד עם אחיו שנהג ברכב וחבר נוסף. הם פנו ימינה אחרי המחסום, ואז שמעו כמה יריות ועצרו. בעדות שמסר ב-27.3.19 לתחקירן בצלם מוסא אבו השהש סיפר:

אחי עצר את הרכב ואני ירדתי מהר כדי לבדוק מה קורה, מתוך סקרנות. הייתי במרחק של בערך עשרה מטרים מהרמזור. משמאלי היה המגדל הצבאי, במרחק של עשרים מטר בערך. היה חשוך. מהמקום שבו הייתי ראיתי מכונית עומדת במקום ובתוכה אישה. פתחתי את הטלפון שלי והתחלתי לצלם. שמעתי שוב ירי אבל הפעם הוא נמשך יותר זמן. לא הבנתי ולא ראיתי לעבר מי נורתה האש. לא ראיתי אף אחד בכביש חוץ מהמכונית שעמדה שם עם האישה בתוכה. נשארתי וצילמתי אבל חיילים מהמגדל הגיעו והורו לי להסתלק מהר. הספקתי להתקשר לאמבולנס ומסרתי להם שהייתה תאונה בצומת נשאש. בשתי הפעמים הירי היה מהמגדל הצבא.

בנתיחה שבוצעה בגופתו של מנאסרה התגלו שלושה פצעי כניסה – אחד בחזהו, ושניים נוספים, אחד בכל יד. לפי פרסומים בתקשורת "נפתחה חקירת מצ"ח", לאחר שלטענת הצבא התחקיר העלה שבמקום בוצע יידוי אבנים לעבר רכבים באזור. החייל שעמד במגדל פתח בנוהל מעצר חשוד שהסתיים בירי, ממנו נפצע עלאא ר'יאדה ונהרג אחמד מנאסרה. הודעת הצבא – סתמית, אדישה ותלושה מהמציאות – משקפת היטב את זילות חיי הפלסטינים בעיני ישראל. כך כדבר שבשגרה, וכך גם במקרה המזעזע שלפנינו שבו עובר אורח, שביקש לעזור למשפחה שחיילים ירו סתם כך על מכוניתה, משלם בחייו. אירוע זה הוא אחד מארבעה מקרי הרג שתחקר בצלם מתחילת חודש מארס 2019, בהם עולה בבירור כי לירי הקטלני לא הייתה כל הצדקה.