רשימה מתעדכנת: טיהור אתני של קהילות ומשפחות מבודדות בגדה המערבית (62 נכון ל-22 אפריל 2026)
רשימה מתעדכנת: טיהור אתני של קהילות ומשפחות מבודדות בגדה המערבית (62 נכון ל-22 אפריל 2026)
אלפי בני אדם החיים בעשרות קהילות פלסטיניות הפזורות בשטח C של הגדה המערבית נמצאים בסכנה ממשית של גירוש ממקום מושבם בידי הרשויות, באמתלות שונות. כאן נרכז את הדיווחים השוטפים המגיעים מתחקירני בצלם על מצב הקהילות ועל ניסיונות הרשויות לגרשן. הקליקו על מקבצי הקהילות (המסומנים במספרים) ועל סמלי האוהלים על המפה כדי לקבל מידע נוסף על הקהילות הנתונות שבסכנת גירוש.
המידע המוצג בבלוג משקף את תמונת המצב כפי שהיא ידועה לנו כרגע, ואנו נוסיף ונעדכן אותו באופן שוטף במידע שיתקבל מהשטח. לרקע על קהילות בסכנת גירוש, הקליקו כאן.
ביום ראשון, 8.2.26, בסביבות השעה 8:30, הגיעו אנשי המנהל האזרחי מלווים בחיילים, שוטרי משמר הגבול, ובאנשי "מועצת ההתנחלויות בקעת הירדן" ומצוידים בשני מחפרים לקהילת עין אל-מייתה שבאזור חמאם אל-מאלח בבקעת הירדן. הכוחות הרסו 3 אוהלי מגורים וצריף מגורים שבהם גרו 4 משפחות המונות יחד 16 נפשות, בהן 8 קטינים. בנוסף, הכוחות הרסו 6 אוהלים ששימשו כדירי צאן, 3 מכלאות צאן, אוהל לאחסון מספוא, שני מתקני שירותים חיצוניים, 5 מכלי מים ו-5 לוחות סולאריים, בבעלות אותן משפחות.
ביום רביעי, 1.6.22, בסביבות השעה 5:00 בבוקר, הגיעו אנשי מועצת ההתנחלויות "בקעת הירדן", מלווים בחיילים ומצוידים במשאיות גרר לכפרים עין אל-מייתה, אל-בורג' ואל-עקבה ולאזור אחמייר, כולם בבקעת הירדן. הכוחות החרימו 22 כלי רכב, 9 מהם חקלאיים, ושני מכלי מים נגררים, בתואנה שהוכנסו לשטח אש 900 ללא היתר.
ב-15.5.22 מנעו אנשי מועצת ההתנחלויות "בקעת הירדן", מלווים בחיילים, מחקלאים פלסטינים לקצור את יבולם בסמוך לקהילות ח'ירבת אל-מאלח וח'ירבת אום אל-ג'מאל בבקעת הירדן, עיכבו אותם והחרימו כלי רכב.
ביום שני, 1.11.21, בסביבות השעה 11:00, הגיעו אנשי המנהל האזרחי, מלווים בחיילים ומצוידים בדחפור לקהילת עין אל-מייתה שממערב לח'ירבת אל-מאלח, בסמוך לכפר תייאסיר בצפון בקעת הירדן. הכוחות הרסו שלושה אוהלי מגורים ששימשו משפחה בת תשע נפשות, בהן שבעה קטינים, שני אוהלים ששימשו כמכלאות צאן, אוהל לאחסון מספוא, דיר צאן, לוח סולארי ושלושה מכלי מים. הכוחות גם החרימו את המצבר של מערכת החשמל הסולארית ו-30 עמודי מתכת.

ביום שני, 25.1.21, בסביבות השעה 10:00 בבוקר, הגיעו אנשי המנהל האזרחי, מלווים בג'יפ צבאי, לקהילת עין אל-מייתה שבצפון בקעת הירדן. הכוחות מסרו צווי הפסקת עבודה ליותר מ-140 מבנים ומתקנים בבעלות 13 משפחות שחלקם משמשים למגורים וחלקם לצרכים אחרים.
באותו יום, בסביבות השעה 13:00 בצהריים, הגיע ג'יפ צבאי לכפר כרדלה שבצפון בקעת הירדן ואנשיו החרימו מחפר ומשאית בבעלות חברת קבלנות, ששימשו לשיפוץ דרכים המובילות לאדמות חקלאיות של הכפר.
בשעות הבוקר של יום ראשון, 24.1.21, הגיעו אנשי המנהל האזרחי, מלווים בג'יפ צבאי, לקהילת ח'ירבת ירזה שבצפון בקעת הירדן. הכוחות מסרו צווי הריסה מתוקף צו צבאי 1797 לשני קרוואנים בבעלות שתי משפחות המונות יחד 10 נפשות, בהן שישה ילדים. וזאת לאחר שב-6.1.21 הכוחות מסרו לאותן משפחות התראה להפסקת הרס עתיקות עבור שני הקרוואנים.
לאחר מכן המשיכו הכוחות צפונה, לקהילת עין אל-מייתה, שם מסרו צווי הפסקת עבודה לאוהל המשמש למגורי משפחה המונה ארבע נפשות, בהן שני ילדים, ןכן לאוהל המשמש אותה כמטבח ולשני אוהלים המשמשים אותה כדירי צאן. משם המשיכו הכוחות לקהילת ד'ראע עוואד, שבסמוך למקום מושבה הוקם מחסום אל-חמרא, שם מסרו צו הפסקת עבודה לצריף המשמש את אחד התושבים כדיר צאן.
החל ב-2 בנובמבר מתקיימים בבקעת הירדן אימונים צבאיים הכוללים ירי בנשק קל וירי טנקים. האימונים מתקיימים באזורי המרעה של הקהילות הפלסטיניות ובסמוך לקהילות עצמן בכל ימי השבוע מלבד שישי ושבת והם מסכנים את חיי התושבים ופוגעים בפרנסתם.
רוב האימונים התקיימו בצפון הבקעה, ובעיקר בסמוך לקהילות אלה אל-פאריסייה, ח'ירבת אל-מאלח, אל-בורג', ח'ירבת סמרה וח'ירבת איבזיק. במהלך האימונים, חלק מהתושבים התפנו מבתיהם מחשש לחייהם ונמנעו מלצאת עם צאנם למרעה. באזור חי'רבת אל-מאלח התקיימו אימונים במרחק של כמאה מטר מבתי התושבים, ובאזורים אחרים הם התקיימו במרחק של כשלושה קילומטרים מהבתים בקהילות. במהלך האימונים ירו חיילים פגזים מטנקים לעבר אזורים הרריים ושטחי מרעה.
ביום שלישי, 4.11.20, הגיעו אנשי המנהל האזרחי, מלווים בג'יפ צבאי, לקהילות אל-בורג', עין אל-מייתה ונבע אל-ר'זאל והודיעו לתושביהן כי בשבוע שלאחר-מכן, החל מיום שלישי, הם יידרשו להתפנות בשעות קבועות מדי יום כדי שהצבא יתאמן בשטח הקהילה. בסופו של דבר הכוחות הגיעו להתאמן במקום מבלי לפנות את התושבים ואלה התפנו בעצמם בשעות האימונים מחשש לחייהם, ונמנעו מיציאה למרעה עם הצאן.
בשבוע שעבר, מה-15 ועד ה-19 בנובמבר, התאמנו מאות חיילים בשטחי המרעה של קהילת ח'ירבת אל-מאלח, במרחק של כמאה מטר מבתי התושבים. החיילים ירו פגזים מטנקים ואסרו על התושבים לרעות את צאנם באזור.
בבוקר ה-24.11.20, בסביבות השעה 8:30, הגיעו אנשי המנהל האזרחי, מלווים בחיילים, לקהילות עין אל-מייתה ואל-בורג'. הם הורו לעשר משפחות, המונות כ-60 נפשות, רובן קטינים, להתפנות מבתיהן ולשהות במרחק של כמאה מטרים מדרום לשטח הקהילות עד לשעה 16:00.
אתמול, יום רביעי, 6.2.19, בסביבות השעה 10:00 בבוקר, הגיעו אנשי המנהל האזרחי מלווים בג'יפים צבאיים לקהילות: ח'ירבת א-ראס אל-אחמר, אל-בורג', ח'ירבת אל-מאלח וח'ירבת עין אל-מייתה שבצפון בקעת הירדן. הכוחות הורו ליותר מחמישים משפחות, המונות יחד 291 נפשות, בהן 154 ילדים, להתפנות מבתיהן עד השעה 17:00 . זאת לאחר שביום ראשון, 3.2.19, בסביבות השעה 10:00 בבוקר, מסרו הכוחות למשפחות צווים המורים להן להתפנות זמנית בשני מועדים: אתמול, 6.2.19 וב-13.2.19, בין השעות 10:00 בבוקר ו-17:00.
בח'ירבת א-ראס אל-אחמר הורו הכוחות אתמול בבוקר לשלוש משפחות להתפנות שעתיים לפני המועד שנקבע בצו. משפחות אלה, וגם יתר משפחות הקהילה שהתפנו בשעה עשר נאלצו לצעוד ברגל ששה קילומטר עד לקהילת ח'ירבת עאטוף. בשלושת הקהילות הנוספות, התושבים התפנו באמצעות עגלות רתומות לטרקטורים, חלקן לכפר עקבה וחלקן לקהילת ח'ירבת עין אל-חילווה. לאחר שהמשפחות עזבו את המקום הציב הצבא מחסומים בכניסה לכפר עקבה ובסמוך לח'ירבת אל-מאלח ומנע במשך כמה שעות מעבר בין הקהילות בבקעה לטובאס. הצבא קיים באזור אימונים בהם בהשתתפות חיילים רגליים ועשרות טנקים, שירו פגזים.
ב-26.5.16 הגיעו נציגים של המנהל האזרחי לחמש קהילות פלסטיניות בצפון בקעת הירדן והודיעו ל-58 משפחות כי בשל אימונים צבאיים שהצבא יקיים באזור בין ה-30.5.16 ל-1.6.16 הן נדרשות להתפנות מבתיהן לפרקי זמן משתנים. בשלושת המועדים הגיעו נציגים של המנהל האזרחי והצבא לקהילות לוודא כי התושבים אכן עזבו את בתיהם והתרחקו מהאזור. בקהילות עין אל-מייתה, אל-בורג' וח'ירבת אל-מאלח פונו 27 משפחות למשך תשע שעות. בקהילת ח'ירבת א-ראס אל-אחמר פונו 14 משפחות, כשחלקן נדרשו להתפנות בכל אחד משלושת ימי האימונים ואחרות רק באחד מהם. הפינויים נמשכו בין תשע ל-14 שעות בכל פעם. בקהילת ח'ירבת חומסה הייתה הגזרה קשה במיוחד - 19 משפחות נאלצו להתפנות לפרקי זמן ממושכים בכל אחד משלושת ימי האימונים, כשבאחד מהם נדרשו לשהות הרחק מבתיהם גם בשעות הלילה ובאחר הורשו לשוב לבתיהם רק בחצות.
אתמול ה-5.8.15 בסביבות השעה 05:00 בבוקר הגיעו כוחות של המנהל האזרחי והצבא לקהילת אל-עקבה, השוכנת כשני קילומטרים מזרחית מהכפר הפלסטיני תיאסיר. הכוחות הרסו מבנה מגורים המשמש את אחת ממשפחות הכפר, המונה חמש נפשות, מתוכם שני קטינים. כמו כן הרסו נציגי המנהל חמישה מבנים אשר שימשו חמש ממשפחות הקהילה להחזקת הצאן וכמחסנים.
בהמשך הרסו נציגי המנהל והכוחות שהתלוו אליהם שלושה אוהלי מגורים וארבעה מבנים לגידול והחזקת צאן בקהילת עין אל-מייתה הסמוכה להתנחלות משכיות. אוהלים ומבנים אלו שימשו שתי משפחות המונות שמונה נפשות, מתוכם שני קטינים. תושבי קהילת עין אל-מייתה פונו מאז תחילת 2015 חמש פעמים מבתיהם בשל אימוני הצבא סמוך לאדמותיהם. בנוסף הרסו נציגי המנהל דיר צאן בקהילת ח'ירבת ירזה הסמוכה. גם קהילה זאת נפגעה כבר מפעולות המנהל האזרחי במהלך השנה האחרונה, כאשר בחודש ינואר 2015 פירק והחרים המנהל צינורות שנועדו לספק מים לקהילה.
בחודש יוני פינו הצבא והמנהל האזרחי מבתיהם מאות תושבים פלסטינים המתגוררים בקהילות קטנות בבקעת הירדן לצורך אימונים. בסך הכל התקיימו החודש שבעה ימי אימונים בבקעה שבגינם פונו תושבים, ומתחילת השנה התקיימו עשרים ימי אימונים כאלה. הפינויים משבשים את שגרת חייהם של התושבים וכרוכים בקשיים רבים. בנוסף לכך, בחלק מהמקרים גרמו האימונים לדליקות בשטחי מרעה ובשטחים מעובדים המשמשים את הקהילות. הפגיעה בתושבי הבקעה אינה תוצר לוואי של האימונים. היא נועדה להפעיל על הקהילות לחץ במטרה שיעזבו את האזור לצמיתות. על ישראל להפסיק מדיניות זו לאלתר ולאפשר לתושביה הפלסטיניים של בקעת הירדן לחיות בישוביהם ללא הפרעה.
באפריל הורה המינהל האזרחי למאות פלסטינים בצפון בקעת הירדן להתפנות מבתיהם לפרקי זמן שונים לצורך אימוני הצבא. למשפחות לא היה מקום מוסדר לשהות בו והפינוי היה כרוך בקשיים רבים, ואף הסב נזקים כספיים לקהילות, המתפרנסות מגידול צאן וחקלאות: חלק מבני הצאן שנותרו מאחור מתו בהיעדר טיפול והשגחה. דלקות התפתחו עקב האימונים ואדמות מרעה ושדות מעובדים נשרפו. שדות אחרים נרמסו על-ידי הכוחות. הצבא הגביר בשנים האחרונות את אימוניו בבקעה באופן מוצהר, כדי להקשות על חיי התושבים הפלסטינים בשטחים שישראל הגדירה "שטחי אש", שהם 46% משטח הבקעה. על ישראל להפסיק לאלתר את הפינויים הזמניים של קהילות לצורכי אימונים, וכל פעולה אחרת שהיא נוקטת בניסיון לכפות על התושבים הפלסטינים להתפנות מהאזור.
משטר האפרטהייד והכיבוש הישראלי כרוך ממהותו בהפרה שיטתית של זכויות האדם. בצלם פועל במטרה להביא לסיומו, מתוך הכרה שרק בדרך זו ניתן לממש עתיד בו זכויות האדם, דמוקרטיה, חירות ושוויון יובטחו לכל בני האדם – פלסטינים וישראלים – החיים בין הירדן לים.
ברצועת עזה פועלת ישראל מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023 באופן מתואם ומתוך כוונה ברורה להביא להרס של החברה הפלסטינית ומבצעת ג'נוסייד בתושביה. על רקע מעשיה של ישראל בעזה, הצהרותיהם של מקבלי החלטות ישראלים, והיעדרה של פעולה אפקטיבית מצד הקהילה הבינלאומית, קיימת סכנה ממשית שהמשטר הישראלי ירחיב את הג'נוסייד גם לאזורים נוספים שתחת שליטתו, ובראש ובראשונה לגדה המערבית. בצלם קורא לציבור הישראלי ולקהילה הבינלאומית לפעול בכל האמצעים שמאפשר המשפט הבינלאומי לעצירתו המיידית של הג׳נוסייד הישראלי בפלסטינים.