בשבועיים האחרונים החמיר עוד יותר משבר החשמל ברצועת עזה ויותר ממיליון וחצי תושביה קיבלו אספקת חשמל למשך שלוש-ארבע שעות ביממה בלבד. זאת, עקב סכסוך כספי בין הרשות הפלסטינית לבין ממשלת חמאס בנוגע לתשלומי מסי הדלק שמטילה ישראל. ואולם גם אם ייפתר משבר זמני זה, ימשיכו תושבי הרצועה לסבול ממצוקה קשה בתחום זה. לישראל אחריות ישירה לכך, לאחר שהפציצה ב-2006 את תחנת הכוח – שאת שיקומה היא מונעת עד היום, מעכבת תיקונים ושדרוגים במערכת החשמל ומחייבת את הרשויות לקנות דלק ממנה בלבד במחיר שהם והתושבים מתקשים לעמוד בו.
ב-10.11.16 ירו חיילים ירי חי בא.ז., נער בן 15, שיידה אבן לעבר מגדל התצפית המבוצר שבו ישבו והשליך שקי חול במחסום ופצעו אותו בכף ידו ובירכו. הצבא פינה את א.ז. לבית חולים בישראל מבלי לידע את הוריו, שם הוחזק במשך כארבעה ימים תחת שמירה צבאית, שלושה מהם כשרגליו אזוקות. חוקר משטרה הגיע לחדרו בבית החולים וחקר אותו ללא נוכחות הוריו או מבוגר מטעמו. קטינים זכאים, מפאת פגיעותם, להגנה מיוחדת, על פי הדין, השכל הישר וערכי מוסר בסיסיים. זכויות אלו נרמסו במקרה זה, כמו גם במקרים רבים נוספים, ברגל גסה.
ביום א' ה-8.1.17 ביצע פאדי אל-קנבר, תושב שכונת ג'בל אל-מוכבר, פיגוע בטיילת ארמון הנציב שבירושלים ודרס למוות ארבעה חיילים. 13 חיילים נוספים נפצעו בפיגוע. מאז נוקטות הרשויות הישראליות שורה של צעדי ענישה כלפי בני משפחתו המורחבת ותושבים נוספים משכונתו. הפעלת ענישה קולקטיבית במשולב עם אמצעים מנהליים נגד שכונות פלסטיניות במזרח ירושלים הינה מדיניות מוצהרת של עיריית ירושלים וראש העיר מתגאה בה. על אף שמדובר במדיניות גלויה, אין בכך בכדי לגרוע כהוא זה מהעובדה שמדובר במדיניות אסורה, שמשמעותה התעמרות שלטונית מרחיקת לכת בחייהם של אלפים מתושבי העיר.
הקרנת הבכורה לסרט קצר של הלן יאנובסקי, הילד מ-H2, שצולם בשיתוף עם תחקירני השטח ומתנדבי פרויקט המצלמות של בצלם בחברון, והופק על ידי מחלקת הווידיאו של בצלם, תיערך בפסטיבל הברלינלה ה-67, שיתקיים בין ה-9 ל-19 בפברואר 2017. הסרט ישתתף בתחרות הסרטים הקצרים של הפסטיבל. הסרט הדוקומנטרי עוקב אחר מוחמד בורקאן בן ה-12, החי באזור H2 בעיר חברון, הנמצא תחת שליטה צבאית ישראלית מוחלטת.
ביום ג', 3.1.17 הרסו כוחות המנהל האזרחי שישה מבני מגורים ו-16 מבנים לגידול צאן בקהילת ח'ירבת טאנא הסמוכה לבית פוריכ והותירו 29 בני אדם, בהם 15 קטינים ללא קורת גג. יום קודם לכן, ב-2.1.17, הגיעו הכוחות לקהילות ואדי איסנייסל וביר אל-מסכוב שמצפון להתנחלות מעלה אדומים והרסו עשרה מבני מגורים ודיר צאן, כשהם מותירים אחריהם 78 בני אדם, בהם 52 קטינים ללא קורת גג.
ב-23.12.16 תפסו חיילים את מואמן שתיווי, בן שבע, במהלך ההפגנה השבועית בכפר קדום. החיילים, רעולי פנים, החזיקו את מואמין במשך כעשר דקות, במהלכן ירו לעבר חלק מהמפגינים. המקרה, שתועד בוידיאו על ידי מתנדב בצלם עבדאללה קדומי, הוא עוד דוגמא לפניו של הכיבוש ולעוולות הבלתי נמנעות שנלוות אליו.
בשכונת בטן אל-הווא שבמזרח ירושלים, מתוכנן מהלך הנישול הגדול ביותר במזרח העיר. נפגעים מרכזיים של החיכוך בין המתנחלים וכוחות השיטור שהגיעו עמם, הם ילדים ונערים בשכונה. עדויות שאסף בצלם מעלות תמונה קשה של מעצר ועיכוב קטינים המלווים לא פעם בהשפלות ואלימות מצד כוחות הביטחון.
בצלם ערך סקר למיפוי התהליכים המתרחשים בבטן אל-הווא, שכונה בה מתנהל בימים אלה מהלך הנישול הגדול ביותר של השנים האחרונות במזרח ירושלים. 9 מבין כ-50 החלקות בשכונה הועברו על-ידי הרשויות לידי עמותת "עטרת כהנים" וחמש מהן כבר אוכלסו במתנחלים. בנוסף הוגשו תביעות פינוי נגד 81 משפחות פלסטיניות הגרות בשכונה עשרות שנים. כמו כן מופעלים על התושבים מנופי לחץ נוספים. יחד עם המתנחלים מגיעים גם כוחות הביטחון ומאבטחים פרטיים, הממומנים על ידי משרד השיכון. אלה מפעילים אלימות יומיומית נגד התושבים הפלסטינים, הכוללת ירי, שימוש באמצעים לפיזור הפגנות בלב השכונה הצפופה, איומים, מעצר קטינים ושיבוש מרקם החיים בשכונה.
ב-18.11.16, ירו חיילים למוות מטווח של כ-15 מטרים במוחמד אבו סעד, בן 25, תושב מחנה הפליטים א-נוסייראת, במהלך ההפגנה השבועית ליד גדר המערכת. מתחקיר בצלם עולה שהירי באבו סעד בוצע ככל הנראה כנקמה על-כך שרגעים ספורים קודם לכן הוא זרק גוש עפר גדול שפגע בכתפה של חיילת. מהתחקיר עולה גם כי בשום שלב לא נשקפה לחיילים סכנה ממשית מאבו סעד, ממפגין נוסף שנפצע מירי החיילים או מאף מפגין אחר. בצלם לא יפנה למערכת אכיפת החוק הצבאית, לאחר שהגיע למסקנה כי מערכת זו אינה אלא מנגנון טיוח שאינו חותר לגילוי האמת או לעשיית צדק.
מאז ספטמבר פונו מבתיהם בבקעת הירדן במועדים שונים כ-220 פלסטינים, בהם כ-100 קטינים, בעילה של אימונים צבאיים. המפונים, תושבי הקהילות איבזיק, ח'ירבת חומסה, וח'ירבת א-ראס אל-אחמר, נאלצו לשהות שעות ארוכות, ולעיתים כל הלילה, הרחק מבתיהם כשהם חשופים לפגעי מזג האוויר. התדירות הגבוהה של אימוני הצבא מערערת לחלוטין את חייהם של התושבים ומעמידה בסיכון את עצם יכולתן של הקהילות להתקיים. ישראל ככוח כובש אינה רשאית להשתמש בקרקע לצרכים צבאיים כלליים, ובוודאי שאינה רשאית לפגוע בפרנסת תושבים מוגנים באמתלה זו ולפעול לגירושם מבתיהם.
ב-24 וב-25 בנובמבר השתלט הצבא על בתיהן של שתי משפחות פלסטיניות בחברון. החיילים השתמשו ברכושם של בעלי הבתים, בשירותים, במטבח ובאחד הבתים גם בחדר שינה. בשל החשש מהחיילים עברו חלק מהילדים לבתי קרובי משפחה. מתגובות דובר צה"ל עולה כי ההשתלטות נעשתה מכוח צו שהוציא מפקד האזור, וכהכנה לאירוע המוני שקיימו המתנחלים בסמוך. התנהלות הצבא ממחישה פעם נוספת השגרה היומיומית במרכז העיר חברון, שבה מכפיפות רשויות הכיבוש את חייהם של הפלסטינים לגחמותיהם של המתנחלים.
שכונת בטן אל-הווא שבמזרח ירושלים מתאפיינת בבנייה צפופה, וכמו בשכונות אחרות במזרח ירושלים, סמטאותיה צרות ורוחבן אינו עולה על שניים-שלושה מטרים. מעדויות שמסרו תושבים בשכונה לבצלם עולה שמאז החלה ההתנחלות בשכונה, בשנת 2004, מתקשים תושביה המקוריים לנהל שגרת חיים תקינה. רכב הסעות המשרת את המתנחלים חוסם מספר פעמים ביום את הרחוב, לפרקי זמן הנעים בין רבע שעה לשעה, למרות שלרשות המתנחלים עומד חניון שעליו השתלטו. התנהלות המתנחלים ומאבטחיהם, בחסות כוחות הביטחון, פוגעת ביכולת של התושבים להגיע בזמן למקומות העבודה ולבתי הספר ולקבל אספקה לבתי העסק שלהם.
משטר האפרטהייד והכיבוש הישראלי כרוך ממהותו בהפרה שיטתית של זכויות האדם. בצלם פועל במטרה להביא לסיומו, מתוך הכרה שרק בדרך זו ניתן לממש עתיד בו זכויות האדם, דמוקרטיה, חירות ושוויון יובטחו לכל בני האדם – פלסטינים וישראלים – החיים בין הירדן לים.
ברצועת עזה פועלת ישראל מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023 באופן מתואם ומתוך כוונה ברורה להביא להרס של החברה הפלסטינית ומבצעת ג'נוסייד בתושביה. על רקע מעשיה של ישראל בעזה, הצהרותיהם של מקבלי החלטות ישראלים, והיעדרה של פעולה אפקטיבית מצד הקהילה הבינלאומית, קיימת סכנה ממשית שהמשטר הישראלי ירחיב את הג'נוסייד גם לאזורים נוספים שתחת שליטתו, ובראש ובראשונה לגדה המערבית. בצלם קורא לציבור הישראלי ולקהילה הבינלאומית לפעול בכל האמצעים שמאפשר המשפט הבינלאומי לעצירתו המיידית של הג׳נוסייד הישראלי בפלסטינים.