ביום ראשון, 19.1.25, בסביבות 20:00, נכנסו ארבעה חיילים בג'יפ צבאי לשכונה המערבית של העירייה סבסטיה שמצפון-מערב לשכם. החיילים ירו שתי יריות וכמה תושבים יצאו לרחוב לראות מה מתרחש.
ביום שבת, 25.1.25, בשעות הערב, נכנסו חיילים בשלושה כלי רכב אזרחיים עם לוחיות רישוי פלסטיניות לכפר מות'לת א-שוהדאא במחוז ג'נין, והשתלטו על בית משפחת אבו א-סוכר ברחובו הראשי.
ביום שישי, 13.12.2024, בשעות הצהריים, ישבו בבית המלאכה של מוחמד סולימאן מסאלמה במרכז הכפר בית עווא, שמדרום מערב לעיר חברון, אחיינו, מוחמד אחמד מסאלמה, בן 33 ובעל צרכים מיוחדים, נכדו, חוסיין מסאלמה בן שש וחבר של המשפחה, ה.מ. בית המלאכה צמוד לבתי המשפחה שבהם אכלו אותה שעה שאר בני המשפחה את ארוחת הצהריים.
מאז 7 באוקטובר 2023 הפכו מחנות הפליטים והערים בצפון הגדה המערבית ליעדים לתקיפות אוויריות תכופות של הצבא הישראלי. לפי התיעוד של בצלם, מאז 7.10.23 ועד 8.3.25 נהרגו ב-69 הפצצות שביצע הצבא 261 בני אדם, מתוכם לפחות 41 קטינים. חלק מההפצצות בוצעו, לראשונה מאז האינתיפאדה השנייה, ממטוסי קרב. לשם השוואה, לאורך למעלה מ-18 שנה, בין 2005 לתחילת אוקטובר 2023, הצבא הרג בהפצצות אוויריות בגדה 14 בני אדם.
ב-21.1.25, יומיים לאחר שהממשלה הוסיפה את הגדה המערבית ל"מטרות המלחמה" בעזה, הכריזה ישראל על מבצע "חומת ברזל" בצפון הגדה, המתמקד במחנות הפליטים שבמחוזות טול-כרם, ג'נין וטובאס. המבצע החל בפשיטה מסיבית על מחנה הפליטים ג'נין ובמהלך יומה הראשון הרגו הכוחות עשרה מתושבי המחנה, שרובם לא היו קשורים לארגונים חמושים.
ב-19.1.25, עם כניסתה לתוקף של הפסקת האש ברצועת עזה, הודיעה ממשלת ישראל על החלטתה להוסיף את הדרישה ל"הגברת הפעילות ההתקפית" בגדה המערבית למסמך המגדיר את "מטרות המלחמה" הרשמיות. תוספת זו אינה אלא אשרור פורמלי להתנהלותה של ישראל בגדה המערבית החל ב-7 באוקטובר 2023 כבזירה נוספת במלחמת החורמה שהכריזה על העם הפלסטיני כולו בעקבות מתקפת חמאס. אימוץ גישה זו הוביל להחרפה משמעותית בעוצמת הדיכוי שמפעיל המשטר הישראלי בגדה ולאמצעים שבהם הוא נוקט לשם כך, הכוללים אלימות קיצונית ואקראית נגד פלסטינים חפים מפשע, מדיניות מתירנית עוד יותר של פתיחה באש, הגבלות חמורות על התנועה ושיבוש חיי היומיום, שלילה גורפת של היתרי הכניסה לישראל והגבלה קיצונית של הגישה לשטחים חקלאיים הפוגעות אנושות בפרנסת תושבי הגדה, מעצרים המוניים והפיכתם של מתקני הכליאה הישראלים לרשת של מחנות עינויים.
ביום שני, 7.10.24, פשטו חיילים ושוטרי מג"ב על מחנה הפליטים קלנדיה וכיתרו אותו מכול עבר. לקראת הצהריים התפתחו עימותים בסביבתו של הרחוב המפריד בין מחנה הפליטים לשכונת כפר עקב. צעירים וילדים יידו אבנים לעבר הכוחות, שירו לעברם ירי חי וגז מדמיע. בשלב מסוים התקדמו הכוחות לסמטה שבה היו רבים מהצעירים וירו למוות בחאתם ר'יית', ילד בן 12. בהודעת הצבא נמסר כי הכוח ירה לאחר שפלסטינים "השליכו בלוקים ואבנים לעבר הכוח וסיכנו אותו", וכי הכוח זיהה "פגיעות"; זאת אף על-פי שעל-פי תחקיר בצלם לא נזרקו בלוקים במקום ובכל מקרה אבנים ובלוקים אינם מסכנים חיילים או שוטרים שנמצאים בתוך כלי-רכב משוריינים; מה גם, שהירי בריית' התבצע בזמן שהוא ברח הרחק מהשוטרים והיה בגבו אליהם. מהודעת הצבא עולה כי לתפיסתו הרג של ילד בן 12 אינו אירוע המחייב התייחסות מיוחדת או פתיחה בחקירה.
ביום שני, 7.10.24, פשטו חיילים ושוטרי מג"ב על מחנה הפליטים קלנדיה וכיתרו אותו מכול עבר. לקראת הצהריים התפתחו עימותים בסביבתו של הרחוב המפריד בין מחנה הפליטים לשכונת כפר עקב. צעירים וילדים יידו אבנים לעבר הכוחות, שירו לעברם ירי חי וגז מדמיע. בשלב מסוים התקדמו הכוחות לסמטה שבה היו רבים מהצעירים וירו למוות בחאתם ר'יית', ילד בן 12. בהודעת הצבא נמסר כי הכוח ירה לאחר שפלסטינים "השליכו בלוקים ואבנים לעבר הכוח וסיכנו אותו", וכי הכוח זיהה "פגיעות"; זאת אף על-פי שעל-פי תחקיר בצלם לא נזרקו בלוקים במקום ובכל מקרה אבנים ובלוקים אינם מסכנים חיילים או שוטרים שנמצאים בתוך כלי-רכב משוריינים; מה גם, שהירי בריית' התבצע בזמן שהוא ברח הרחק מהשוטרים והיה בגבו אליהם. מהודעת הצבא עולה כי לתפיסתו הרג של ילד בן 12 אינו אירוע המחייב התייחסות מיוחדת או פתיחה בחקירה.
ב-19.1.25, עם כניסתה לתוקף של הפסקת האש ברצועת עזה, הודיעה ממשלת ישראל על החלטתה להוסיף את הדרישה ל"הגברת הפעילות ההתקפית" בגדה המערבית למסמך המגדיר את "מטרות המלחמה" הרשמיות. תוספת זו אינה אלא אשרור פורמלי להתנהלותה של ישראל בגדה המערבית החל ב-7 באוקטובר 2023 כבזירה נוספת במלחמת החורמה שהכריזה על העם הפלסטיני כולו בעקבות מתקפת חמאס. אימוץ גישה זו הוביל להחרפה משמעותית בעוצמת הדיכוי שמפעיל המשטר הישראלי בגדה ולאמצעים שבהם הוא נוקט לשם כך, הכוללים אלימות קיצונית ואקראית נגד פלסטינים חפים מפשע, מדיניות מתירנית עוד יותר של פתיחה באש, הגבלות חמורות על התנועה ושיבוש חיי היומיום, שלילה גורפת של היתרי הכניסה לישראל והגבלה קיצונית של הגישה לשטחים חקלאיים הפוגעות אנושות בפרנסת תושבי הגדה, מעצרים המוניים והפיכתם של מתקני הכליאה הישראלים לרשת של מחנות עינויים. קראו עוד...
הצג יותר
שתי הצעות החוק שעברו בקריאה טרומית בכנסת בשבוע שעבר הן חלק ממתקפה מחושבת של הממשלה נגד החברה האזרחית בישראל. המטרה של מתקפה זו היא לחסל את ארגוני זכויות האדם הישראלים, ביניהם בצלם, להשתיק ביקורת על הממשלה ולמנוע מאיתנו למלא את התפקיד לשמו אנו קיימים – הגנה על זכויות אדם (התקפה זו תפגע גם בארגונים חשובים אחרים כמו ארגוני סביבה, להט"ב ועוד). חוק ה-ICC נועד להפליל את הפעילות שלנו ולהפוך את ההגנה על זכויות האדם לפשע, ואילו חוק מיסוי העמותות נועד לייבש את המקורות הכספיים שלנו...
אנו כואבים ועצובים להודיע כי חברנו ושותפנו איאד עלי מוחמד חדאד, בן 61, הלך אמש לעולמו לאחר מאבק במחלה קשה.
איאד חדאד עבד במשך 25 שנה כתחקירן שטח באזור רמאללה בארגון בצלם, ופועלו למען זכויות האדם החל כבר שנים קודם לכן. איאד יהיה תמיד חלק בלתי נפרד מבצלם ומהמאבק להגנה על זכויות אדם.
עבורנו, איאד סימל יושרה מקצועית, מחויבות לחקר האמת והתעקשות ומאבק בלתי מתפשר על עקרונות וערכים של צדק ומוסר.
תרומתו הייחודית למאבק למען זכויות האדם לאורך עשרות שנים תישאר איתנו.
יהי זכרו ברוך
ביום חמישי, 19.12.24, בסביבות השעה 10:00 בבוקר, הגיעו לרחוב השוק, אחד הרחובות המרכזיים במחנה הפליטים בלאטה בשכם, שני כלי רכב עם לוחיות זיהוי פלסטיניות – האחד כהה עם סירנה וסימני זיהוי של אמבולנס, והשני מיניבוס לבן. באותה שעה שהו ברחוב תושבים רבים שעשו קניות בחנויות ובמקום נכחו גם 6-5 פעילים חמושים ב"גדוד בלאטה". אחד הפעילים סימן לנהג המיניבוס הלבן לעצור, ואז פתח האדם שישב לידו את דלת הרכב והחל לירות ללא הבחנה לכיוון הכללי שבו עמדו הפעילים. מייד לאחר-מכן יצאו משני כלי הרכב חיילים, פתחו באש ופצעו לפחות שישה אנשים, בהם שניים מהחמושים ואישה קשישה, חלימה אבו ליל, בת 80, שנפגעה גם מהירי הראשון ומתה מפצעיה תוך זמן קצר.
משטר האפרטהייד והכיבוש הישראלי כרוך ממהותו בהפרה שיטתית של זכויות האדם. בצלם פועל במטרה להביא לסיומו, מתוך הכרה שרק בדרך זו ניתן לממש עתיד בו זכויות האדם, דמוקרטיה, חירות ושוויון יובטחו לכל בני האדם – פלסטינים וישראלים – החיים בין הירדן לים.
ברצועת עזה פועלת ישראל מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023 באופן מתואם ומתוך כוונה ברורה להביא להרס של החברה הפלסטינית ומבצעת ג'נוסייד בתושביה. על רקע מעשיה של ישראל בעזה, הצהרותיהם של מקבלי החלטות ישראלים, והיעדרה של פעולה אפקטיבית מצד הקהילה הבינלאומית, קיימת סכנה ממשית שהמשטר הישראלי ירחיב את הג'נוסייד גם לאזורים נוספים שתחת שליטתו, ובראש ובראשונה לגדה המערבית. בצלם קורא לציבור הישראלי ולקהילה הבינלאומית לפעול בכל האמצעים שמאפשר המשפט הבינלאומי לעצירתו המיידית של הג׳נוסייד הישראלי בפלסטינים.