30.4.06  
 
 
 הממשלה אישרה שינויים בתוואי מכשול ההפרדה 
 

סגירת הפתחים האחרונים בחומה באזור א-ראם. תצלום: רוברטו קוסטונובו
סגירת הפתחים האחרונים בחומה באזור
א-ראם. תצלום: רוברטו קוסטונובו

הממשלה אישרה הבוקר שורת שינויים בתוואי מכשול ההפרדה. על-פי התוואי שאושר, תפוצל הגדר באזור ההתנחלויות אריאל-קדומים, כך שמספר כפרים פלסטינים יוותרו בשליטת הרשות הפלסטינית. האחריות על הביטחון במעברי הגדר באזור ירושלים תועבר מהצבא למשטרה.

אולם, גם התוואי המתוקן באזור אריאל-קדומים יפגע פגיעה קשה בזכויות האדם של עשרות אלפי הפלסטינים החיים בסמוך לו. זאת, כדי לאפשר סיפוח של 15 התנחלויות ושטחים עצומים להרחבתן. בהודעה שפרסם הבוקר, בעקבות החלטת הממשלה, הדגיש בצלם כי "תוואי החודר לעומק שטח הגדה, מרחק 22 ק"מ מן הקו הירוק, אינו תוואי בטחוני, אלא תוואי פוליטי מובהק, שאינו מספק את הביטחון המובטח, ופוגע בזכויות האדם".

 
 
 דרום הר חברון: ישראל תחזיר "בדלת האחורית" את תוואי המכשול שבוטל 
 

מעקה הביטחון בדרום הר חברון. תצלום: האגודה לזכויות האזרח
מעקה הביטחון בדרום הר חברון.
תצלום: האגודה לזכויות האזרח

ישראל בונה בשבועות האחרונים מעקה בטון באורך של 41 ק"מ בין ההתנחלויות טנא וכרמל, בדרום הר חברון. גובה המעקה הוא 82 ס"מ, והוא חוסם מעבר של כלי רכב וצאן. המעקה נועד, לטענת הצבא, להגן על דרכי הגישה להתנחלויות שנותרו מצפון למכשול ההפרדה ולהקל על עבודת כוחות הביטחון. אולם, השלמת בנייתו תחריף את בידודם של למעלה מ-3,000 פלסטינים החיים ב-18 כפרי מערות באזור. תושבים אלה תלויים לחלוטין בעיירה יטא שתישאר מעברו השני של המעקה. בנוסף, יגביל המעקה את גישתם של חקלאים רבים מיטא ומהכפרים הסמוכים לה לאדמותיהם.

בפברואר 2005, בעקבות פסיקת בג"ץ, אישרה הממשלה תוואי מתוקן למכשול ההפרדה, במסגרתו הוצמד המכשול בדרום הר חברון במידה רבה לקו הירוק. הקמת המעקה מחזירה את התוואי המקורי "בדלת האחורית". האגודה לזכויות האזרח עתרה לבג"ץ נגד הקמת המעקה.
 
פרטים נוספים
רקע על מכשול ההפרדה
 
 
 ארגונים לזכויות האדם עתרו נגד צמצום "טווח הביטחון" בעזה 
 

פינוי תינוקת שנפגעה בהפגזה ברצועת עזה. תצלום: רויטרס
פינוי תינוקת שנפגעה בהפגזה
ברצועת עזה. תצלום: רויטרס

ב-16.4.06 עתרו לבג"ץ שישה ארגונים ישראליים ופלסטיניים לזכויות האדם, בהם בצלם, בדרישה לבטל את החלטת צה"ל לצמצם את "טווח הביטחון" של ירי הפגזים לרצועת עזה מ-300 למאה מטרים בלבד מבתיהם של אזרחים. ירי הפגזים אינו מדויק, וצמצומו של הטווח מסכן חיי אזרחים. ב-10.4.06, לאחר צמצום הטווח, נהרגה הילדה הדיל ר'יבן, בת 7, לאחר שפגז צה"ל פגע בביתה. רבים מבני משפחתה נפצעו.

בעתירתם הדגישו הארגונים, כי לא מדובר בירי פגזים הגנתי, המופנה בזמן אמת אל מקורות האש ואל משגרי טילי הקסאם, אלא בירי אל מה שצה"ל מכנה "מרחבי שיגור הקסאם". מדובר באזורים נרחבים, שלפי המשוער שוגרו מהם טילי קסאם במועד מוקדם יותר. מכאן שמדובר בהתקפה יזומה, שתכליתה ענישה או הרתעה ולא הגנה עצמית. בעתירה מצוין, כי צמצומו של "טווח הביטחון" מפר באורח חמור את עקרונות היסוד של דיני הלחימה, וכי הוא בבחינת פקודה בלתי-חוקית בעליל.

 
   
פרטים נוספים
אחריות ישראל לזכויות תושבי עזה
 
 
 שיגור טילי קסאם אל אוכלוסייה אזרחית - פשע מלחמה 
 

פגיעת טיל קסאם במבנה מגורים בקיבוץ כרמייה. תצלום: מרב מרודי
פגיעת טיל קסאם במבנה מגורים בקיבוץ
כרמייה. תצלום: מרב מרודי

מאז חודש יוני 2004 נהרגו 13 אזרחים, בהם חמישה קטינים, מפגיעת טילי קסאם, שנורו בידי פלסטינים אל שטח ישראל ואל ההתנחלויות ברצועת עזה. באחרונה הדגיש בצלם, בהודעה שפרסם, כי שיגור הטילים המכוון על אזרחים, אשר מתבצע לא פעם מתוך שכונות מגורים פלסטיניות, חותר תחת כל כללי המוסר והמשפט ומוגדר כפשע מלחמה. טילי הקסאם כשלעצמם, הם נשק בלתי-חוקי, שכן אין הם מדויקים, ושיגורם מסכן אזרחים הן באתרי השיגור והן באתרי הנחיתה.

בהודעתו קרא בצלם לארגונים הפלסטיניים לחדול מהתקפות על אזרחים ולרשות הפלסטינית לעשות כל שביכולתה כדי להפסיק את ירי טילי הקסאם.

 
פרטים נוספים
 
 
 שלילת התושבות של חברי הפרלמנט הפלסטיני - החלטה בלתי-חוקית 
 

אילוסטרציה
אילוסטרציה

ראש הממשלה אהוד אולמרט אישר ב-18.4.06 את המלצת שרת החוץ והמשפטים ציפי לבני לפתוח בהליך לשלילת מעמד התושבות בישראל של שלושה מחברי הפרלמנט הפלסטיני, נציגי תנועת חמאס, אשר גרים במזרח ירושלים. על-פי דיווחים בתקשורת התקבלה החלטה זו "בעקבות הפיגוע בתל אביב" (17 באפריל). אם תמומש ההחלטה, יילקחו מהשלושה תעודות הזהות שלהם, וכניסתם לירושלים תיאסר.

משמעותו המרכזית של צעד זה היא, למעשה, גירושם מבתיהם ומעיר מגוריהם, שאת תושביה הם נבחרו לייצג. למרות שסופחה לישראל, מזרח ירושלים היא חלק בלתי נפרד מהשטחים הכבושים, ולכן תושביה הפלסטינים מוגנים על-ידי הוראות אמנת ג'נבה הרביעית. אמנה זו אוסרת על המעצמה הכובשת להעביר בכפייה אזרחים ממקום מגוריהם, והחלטתה של ישראל מהווה, לפיכך, הפרה בוטה של אמנה זו.

 
   
פרטים נוספים
רקע על ירושלים
 
 
 וידאו בצלם: שני סרטונים חדשים 
 

מתוך וידאו בצלם
מתוך וידאו בצלם

ב-14.3.06 השתלטו חיילי צה"ל על מתחם המוקטעה ביריחו, הרסו את חלקו, ועצרו פלסטינים שהוחזקו בו. פאדי אבו טביח', איש הביטחון הלאומי הפלסטיני, מספר, בסרטון וידאו שבצלם מפרסם, על ההשפלה הגדולה שחוו העצורים כשהוכרחו לפשוט את בגדיהם ולחכות עירומים במשך שעות רבות.

ב-12.3.06 עצרו שוטרים בלבוש אזרחי את חמזה עווידה, תושב מזרח ירושלים, בסמוך לביתו. עווידה מספר בסרטון חדש כיצד הכניסו אותו השוטרים בכוח לתוך מכוניתם, תוך שהם קושרים את ידיו, מכים ומקללים אותו. עווידה נלקח לתחנת משטרה, שם הוכה שוב עד שאביו הגיע לאסוף אותו.

 
   
עדותו של פאדי אבו טביח'
עדותו של חמזה עווידה
 
 
 חיילים ירו למוות בבן 16 שנקלע למרדף אחר מיידי אבנים 
 

הבחורים לא סיכנו את
החיילים ועל כן לירי
לא הייתה כל הצדקה

ב-3.4.06 ירו חיילים למוות במוחמד זיאד, בן 16, במחנה הפליטים קלנדיה, ופצעו בחור נוסף ברגלו. זיאד נורה לאחר שנקלע למרדף אחר שני בחורים שיידו אבנים. מעדותו לבצלם של אחד הבחורים עולה כי הירי בוצע מתוך ג'יפ שבו נסעו החיילים.

בצלם פנה לפרקליטות הצבאית הראשית בדרישה לפתוח בחקירת האירוע. ספק אם יידוי אבנים יכול היה לסכן את החיילים, שהיו בתוך ג'יפ ממוגן. אין ספק שבזמן המרדף לא סיכנו הבחורים את החיילים, ועל-כן, כפי שציין בצלם במכתבו, לא הייתה לירי שום הצדקה.

 
   
עדותו של נאדר עות'מאן
רקע על ירי
 
I
I
I
I