25.12.2008
אסור לכוון התקפות על אזרחים
על רקע ההסלמה שחלה בימים האחרונים בעימות סביב רצועת עזה, וירי הרקטות לעבר ישובים ישראליים, שב ארגון זכויות האדם בצלם ותובע מכל הצדדים לעימות למנוע פגיעות באזרחים. דיני הלחימה מחייבים את הצדדים לעשות כל שביכולתם כדי להגן על האוכלוסייה האזרחית. התקפות מכוונות על אזרחים אסורות מכל וכל.

עפרה - מאחז בלתי-חוקי
בדו"ח חדש חושף בצלם כי ההתנחלות עפרה היא מאחז בלתי חוקי, על-פי הקריטריונים שנקבעו בדו"ח ששון. לפחות 58% משטחה הבנוי של ההתנחלות רשומים בטאבו על שם פלסטינים. מעולם לא הוגדר לה תחום שיפוט ולא אושרה עבורה תוכנית מתאר כך שמאות הבתים שבנויים בה הם בנייה בלתי חוקית.

חייל הנאשם בהריגת ילד נמלט מן הארץ
באפריל 2004 הוגש כתב אישום נגד חייל שירה בילד עומר מטר במחנה הפליטים קלנדיה והרג אותו במארס 2003. ביוני 2008, לאחר פניות חוזרות ונשנות של בצלם לרשויות, הודיע דובר צה"ל כי "בתיק טרם ניתן פסק דין, זאת מכיוון שטרם הסתיימו הדיונים בו מאחר והנאשם עזב את הארץ ושוהה בחו"ל".

16 חודשי מאסר למתנחל שירה ופצע פלסטיני
לפני למעלה משנה ירה המתנחל אהוד גדות בחקלאים פלסטינים שרעו את עדריהם באזור עין אל-בידא שבצפון-מזרח הגדה המערבית, פגע במוחמד אבו מטאווע, והותיר אותו משותק. גדות הורשע במסגרת עסקת טיעון בעבירה של "חבלה חמורה בנסיבות מחמירות" וב-14.12.2008 גזר עליו בית המשפט המחוזי בנצרת 16 חודשי מאסר בפועל.

הפסקות החשמל בעזה מסכנות חייו של ילד
חייו של יאסר סוויסי, בן 11, תלויים במכונת הנשמה. הפסקות החשמל התכופות בשל המצור על עזה חייבו את הוריו לרכוש גנרטור, וכאשר אוזל הדלק להפעלתו הם מנשימים אותו באמצעות מפוח ידני.

עזה: ישראל מונעת מפעוטה מהגדה לחזור לביתה ולקבל טיפול רפואי
סוניה רסרס, תושבת אזור חברון, נסעה לפני שנה עם ילדיה לבקר את אביה החולה ברפיח. מאז מונעת ממנה ישראל לשוב לבעלה ולביתה. כתוצאה מכך לא עברה הבת הנכה דלאל, בת השנה וחצי, ניתוח שנקבע לה, ונמנעו ממנה טיפולים רפואיים.

בג"ץ פסל עוד תוואי פוגעני למכשול בבילעין
ב-15.12.08, בהחלטה יוצאת דופן, פסל בג"ץ בפעם השנייה תוואי מתוקן שהציעה המדינה למכשול ההפרדה באדמות בילעין. השופטים הורו למדינה לשלם לעותרים, תושבי בילעין, הוצאות בסך 10,000 שקלים בשל הליך בזיון בית המשפט שנאלצו ליזום.
המאחז הבלתי-חוקי עפרה. צילום: יחזקאל ליין, בצלם.
המאחז הבלתי-חוקי עפרה. צילום: יחזקאל ליין, בצלם.