27.11.06  
 
 
 משבר הומניטארי בעזה - פנייה לקהילה הבינלאומית  
 

עומר א-נג'אר, מובטל תושב עזה, מנסה  להתקיים מדיג בנמל. תצלום: בצלם
עומר א-נג'אר, מובטל תושב עזה, מנסה
להתקיים מדיג בנמל. תצלום: בצלם


שמונה ארגונים ישראליים לזכויות האדם פרסמו החודש הצהרה משותפת, חסרת תקדים, הקוראת לקהילה הבינלאומית להבטיח את השמירה על זכויות האדם ברצועת עזה. ההצהרה המשותפת נעשתה לאור המאורעות האחרונים ברצועה ומצבם הקשה של תושביה. בקריאה מדגישים הארגונים כי ישראל אינה יכולה להתנער מאחריותה למשבר המתעצם, זאת משום שאפילו לאחר ההתנתקות, היא ממשיכה לשלוט באופן משמעותי על היבטים מרכזיים בחיי תושבי הרצועה. הארגונים הוסיפו כי לישראל הזכות להגן על עצמה, אולם פעולותיה חייבות להיות בהתאם להוראות המשפט ההומניטארי הבינלאומי.

בצלם מברך על הפסקת האש בין ישראל לארגונים הפלסטינים ברצועת עזה, ומביע את תקוותו שהיא תהווה בסיס לשיפור המצב ההומניטארי ברצועה.

 
לנוסח ההצהרה
חיי עוני ומחסור בעזה - וידאו
 
 
 בצלם: לחקור ההרג בבית חאנון  
 

הבית שהופגז בבית חאנון. תצלום: בצלם
הבית שהופגז בבית חאנון. תצלום: בצלם

ב-8.11.06 פנה בצלם לפרקליט הצבאי הראשי בדרישה להורות לאלתר על פתיחת חקירה פלילית נגד האחראים להרג עשרים האזרחים הפלסטינים בבית חאנון, ובמידת הצורך להעמידם לדין. בפנייתו אמר בצלם כי מכלול נסיבות ההרג בבית חאנון, לרבות העובדה כי ירי הפגזים לא נועד במובהק לצורכי הגנה, מעלה חשד כבד כי מדובר בפשע מלחמה .

ירי ארטילריה, שמטבעו אינו מדויק, בסמיכות לאזור מאוכלס בצפיפות, יוצר סיכון גבוה לפגיעה באזרחים. לפיכך, טענת צה"ל כאילו לא הייתה כוונה לפגוע באזרחים אינה אלא היתממות ומס שפתיים. ארגוני זכויות האדם הישראליים התריעו מפני הסכנה לחיי אזרחים, ואף עתרו לבג"ץ נגד צמצום "טווח הביטחון" להפגזות על הרצועה.

גלריית תמונות
למידע נוסף
מודעה שפרסמו 8 ארגונים ישראליים
לזכויות האדם
 
 
 בצלם מגנה בחריפות את ירי הקסאם  
 

קסאם בשדרות, 2.11.06, צילום: רויטרס
קסאם בשדרות, 2.11.06.
צילום: רויטרס

בצלם שב ומגנה בחריפות את הירי של רקטות הקסאם על-ידי ארגונים פלסטינים מרצועת עזה על יישובים ישראליים, אשר כתוצאה ממנו נהרגו לאחרונה שני אזרחים ישראלים, פאינה סלוצקר ויעקב יעקובוב. מחודש יוני 2004, נהרגו מירי רקטות קסאם תשעה אזרחים ישראלים, חמישה אזרחים פלסטינים ואזרח זר אחד.

כיוון התקפות נגד אזרחים אסור באופן מוחלט. התקפות כאלה נחשבות "פשע מלחמה" ומחייבות העמדה לדין של האחראים לביצוען. בצלם קורא לרשות הפלסטינית להטיל את מרותה על הגופים המעורבים בירי רקטות על ישובים ישראליים ולעמוד על חובתה למנוע התקפות נגד אזרחים. לישראל הזכות והחובה להגן על אזרחיה. אולם, צעדי נקמה הם הפרה של החוק הבינלאומי, ותועלתם הצבאית מוטלת בספק.

 
למידע נוסף
 
 
 חשד כבד להוצאה להורג של שני פלסטינים פצועים  
 

צילום הזירה. תצלום: בצלם
צילום הזירה. תצלום: בצלם

ב-8.11.06 הרג כוח צבא מיוחד חמישה פלסטינים בכפר אל-יאמון שבמחוז ג'נין. לפי תחקיר בצלם, שניים מבין הרוגי האירוע, שהוגדרו כמבוקשים על-ידי כוחות הביטחון הישראליים, נפצעו, אך הצליחו לברוח מן ההיתקלות הראשונית, ומצאו מקלט בבית משפחה סמוך למקום התקרית. לבית הגיעו שלושה חיילים שירו בשני הפצועים. מעדויות בני הבית עולה חשד כבד, כי השניים הוצאו להורג בירי מטווח קצר על-ידי החיילים בעת ששכבו פצועים, לא חמושים, ומבלי שנשקפה מהם סכנה כלשהי.

נוכח ממצאי התחקיר פנה בצלם לפרקליט הצבאי הראשי בדרישה, כי יורה לפתוח בחקירה פלילית של האירוע.

 
   
למידע נוסף
 
 
 ישראל פוגעת בזכותן של משפחות לבקר את קרוביהן הכלואים 
 

ילד בן ארבע נוסע בלי אמו לבקר את אביו הכלוא בישראל. צילום: בצלם
ילד בן ארבע נוסע בלי אמו לבקר את אביו
הכלוא בישראל. צילום: בצלם

מדו"ח חדש של בצלם על הקשיים העומדים בפני פלסטינים המבקשים לבקר קרובים בבתי כלא בישראל, עולה כי כשליש מבני משפחות האסירים מנוע לחלוטין מלבקרם, או מורשה לבקרם רק לעיתים רחוקות. בניגוד לחוק ההומניטארי הבינלאומי, הרוב המוחלט של האסירים והעצירים הפלסטינים מוחזק בבתי כלא המצויים בתוך ישראל ולא בשטחים. זו אחת הסיבות העיקריות לפגיעה הקשה ביכולתם של הכלואים ושל בני משפחותיהם לממש את זכותם לביקורים. כתוצאה מן המדיניות נוסעים קטינים רבים, חלקם בני 4-5, ליום ביקור ללא ליווי של קרוב מבוגר. בצלם קורא בדו"ח, "ביקורים אסורים", לממשלת ישראל להעביר את הכלואים הפלסטינים המוחזקים כיום בישראל, למתקני כליאה בשטחים. כל עוד מוחזקים הכלואים הפלסטינים בתוך שטח ישראל, בצלם קורא לממשלה לנקוט בשורת צעדים שיקלו על הביקורים.

 
ילדי האסירים: וידאו
למידע נוסף
 
I
I
I
I