חייל הורשע בגרימת מותו ברשלנות של עודיי דראוויש, פלסטיני שנכנס לישראל דרך פרצה בגדר כדי לעבוד

פורסם:
9.4.13
עודכן:
26.7.15

ב-17.6.13 הודיעה הפרקליטות הצבאית כי החייל שירה בדראוויש נידון לשבעה חודשי מאסר, למאסר על תנאי ולהורדה בדרגה לדרגת סמל. לקריאת גזר הדין הקליקו כאן. ב-14.7.14 הגישה  הפרקליטות הצבאית כתב אישום נגד קצין, מפקדו של החייל היורה, בגין גרימת מותו של דראוויש ברשלנות. לפי פרסום בהארץ, הקצין זוכה מאשמה ב-17.5.15. ב-15.7.15 הודיעה הפרקליטות הצבאית לבצלם כי מפקדו של החייל זוכה מאשמת גרימת מוות ברשלנות.

עודיי דראוויש. הצילום באדיבות המשפחהלפי המידע שבידי בצלם, ביום שבת, ה-12.1.13, בסביבות השעה 12:30, יצא דראוויש, בן 21, מביתו בדורא לעבודה בבניין בישראל. דראוויש נסע במכונית מסחרית שהסיעה פלסטינים העובדים בישראל ללא היתר עד לפרצה בגדר ההפרדה. מצדה השני של הפרצה היו העובדים אמורים לעלות על מכונית אחרת. בסביבות השעה 13:30 הגיעה המכונית סמוך לפרצה בגדר ההפרדה באזור א-רמאדין, כמה מאות מטרים מערבית למחסום מיתר. הנהג עצר והמתין עד שג'יפ צבאי שעמד מצידה השני של הפרצה עזב את המקום. לאחר שהג'יפ התרחק התקרבה המכונית לגדר והנוסעים ירדו והחלו לעבור בפרצה. בעוד הם עוברים, הבחינו העובדים בחיילים שככל הנראה, הסתתרו בקרבת הפרצה. העובדים פתחו בריצה לעבר המכונית. החיילים, שנותרו מאחוריהם, קראו להם לעצור והחלו לירות באוויר ועליהם. דראוויש נפגע מהירי בפלג גופו התחתון ונשאר מאחור. לאחר כחצי שעה הוא פונה לבית החולים סורוקה באמבולנס, אך מת מפצעיו זמן קצר לאחר מכן.

פ"ג, אחד העובדים שהגיע עם דראוויש בהסעה, תיאר בעדות שמסר לתחקירן בצלם מוסא אבו השהש את שאירע:

יצאנו מדורא ביחד שלושה אנשים ביום שבת, ה-12.1.2013, בסביבות השעה 12:30. עלינו על מונית שהסיעה אותנו עד לכפר א-ד'אהרייה. שם, עלינו על מכונית להסעת פועלים, שהסיעה גם נשים שהיו בדרכן לחצות את הגדר לישראל . בסביבות השעה 13:30 הגענו לאזור הגבול, במרחק של-300 מטרים בערך ממערב למיתר. כשהגענו לשם ראיתי ג'יפ צבאי שעמד בדיוק מאחורי הגדר. חיכינו בערך חצי שעה עד שהג'יפ עזב, ואחר-כך החלטנו להיכנס דרך הפתח בגדר. מיד אחרי שנכנסנו קיבלנו טלפונים מפועלים אחרים ומנהגי מכוניות הסעה שחיכו לנו שם והזהירו אותנו שהחיילים מתקדמים אלינו. הבנו שהג'יפ כנראה הוריד את החיילים בוואדי בלי ששמנו לב. התבלבלנו. באותו רגע, לא יכולנו לסגת ולחזור לצד השני של הגדר כי החיילים היו יותר קרובים לפתח. התחלנו שלושתנו לרוץ לכיוון דרך העפר, למקום שבו חיכתה לנו המכונית. כשהגענו המכונית הייתה שם, אבל כשהנהג שלה ראה את החיילים, הוא עשה סיבוב מהיר וחיכה לנו במרחק של כ-30 מטרים.

התחלנו לרוץ למכונית. שמעתי יריות וצעקות של החיילים מאחורינו, שקיללו אותנו. לא עצרנו, כי קיווינו שנצליח להגיע מהר למכונית. עודיי רץ לפנינו. הכדורים פגעו באדמה מתחת לרגליים שלי ומאחוריי. אחרי כמה רגעים הגענו למכונית. שמעתי את עודיי צורח ואומר שהוא נפגע ברגל. באותו רגע כבר נכנסתי למכונית, ואחרי נכנס אחי מ"ג. המכונית נסעה מהר והתרחקה משם.

חקירת מצ"ח על האירוע נפתחה עוד באותו היום, בהתאם למדיניות שעליה הכריזה הפרקליטות הצבאית באפריל 2011, שלפיה תיפתח חקירת מצ"ח מיידית בכל מקרה שבו נהרג פלסטיני על ידי חיילים שלא במסגרת אירועי לחימה.

מפרסומים בתקשורת עולה כי ב-18.3.13 הורשע חייל, ששימש כקשר בכוח, בגרימת מותו ברשלנות של עודיי דראוויש. לפי הפרסומים, התביעה התכוונה להאשים את החייל בהריגה, אך במסגרת הסדר טיעון הומר סעיף האישום לסעיף חמור פחות. גזר הדין טרם ניתן. כמו-כן פורסם כי מתנהל הליך שימוע לקראת הגשת כתב אישום נגד מפקד הפלוגה שבה משרת החייל.

כתבי אישום נגד חיילים שהרגו פלסטינים הם נדירים ביותר. מאז תחילת האינתיפאדה השנייה ב-29.9.00 ועד ה-31.3.11 נהרגו בגדה המערבית וברצועת עזה בידי כוחות הביטחון לפחות 3,024 פלסטינים שלא השתתפו בלחימה, 2,821 מהם בידי הצבא. עד לשינוי מדיניות החקירות של הפרקליטות הצבאית שהונהג באפריל 2011, במרבית מקרי הריגת פלסטינים בידי חיילים, כלל לא נפתחה חקירה. מדו"ח שפרסם ארגון "יש דין" ומהמידע שבידי בצלם עולה כי מתוך כלל המקרים שאירעו עד לחודש אפריל 2011, רק 14 הובילו להגשת כתבי אישום נגד חיילים.

מבין 14 כתבי האישום, בשני מקרים זוכו הנאשמים. 12 מכתבי האישום הובילו להרשעת חיילים, חמישה במסגרת עיסקת טיעון. שניים מן הנאשמים הורשעו בגרימת מוות ברשלנות (ואחד מהם גם במסירת ידיעות כוזבות ובהתנהגות שאינה הולמת), ואילו היתר הורשעו בסעיפים חמורים פחות: שישה הורשעו בשימוש בלתי חוקי בנשק, שלושה בהתרשלות ואחד בחריגה מסמכות עד כדי סיכון חיים או בריאות.

מאז הוכרזה המדיניות החדשה באפריל 2011, במסגרתה נפתחת חקירת מצ"ח בכל מקרה שבו נהרג פלסטיני בגדה המערבית שלא במסגרת אירועי לחימה, נהרגו בגדה 18 פלסטינים ב-16 אירועים שונים. עד היום הוגש בעקבות מקרים אלה כתב אישום אחד – בגין הריגתו של דראוויש. מבין המקרים האחרים: במקרה אחד לא נפתחה חקירה ובמקרה אחד נסגר תיק החקירה ללא נקיטת צעדים משפטיים. בשלושה מקרים הסתיימה החקירה והתיק ממתין להכרעת הפרקליטות הצבאית ובעשרה מקרים, המוקדם בהם מחודש אוגוסט 2011, החקירה עדיין מתנהלת.

טיפול רשויות הצבא במקרה של דראוויש חריג גם בשל היעילות שבה נוהלה החקירה והמהירות שבה ניתן פסק הדין. בכל המקרים האחרים חלפה למעלה משנה מיום האירוע ועד למתן פסק הדין והזמן הממוצע למתן פסק דין היה למעלה משנתיים לאחר המקרה.